Játék az adatokkal

Társasjáték trendek elemzése a BGG adatbázisa alapján

Mely játékok értékelésével kapcsolatban van a legnagyobb egyetértés?

2020. augusztus 01. 17:07 - Jatek_az_Adatokkal

A BGG minden játéknál vezeti, hogy a leadott értékelő szavazatok mennyire egységesek. Ez a „Stats" aloldalon megtalálható „Standard deviation”, magyarul szórás mutató, amely ebben az esetben arról ad képet, hogy az értékelések átlagosan mennyivel térnek el az átlagtól. Ez egy kifejezetten izgalmas mutató, ugyanis abba enged betekintést, hogy az adott játékot értékelő felhasználók mennyire „értenek egyet” a szavazatok alapján kalkulált átlagos értékeléssel. Így arra gondoltam, hogy megnézem, a ranglista ezer legjobb játéka esetében mit mond ez a mutató.

Jelenleg a játékokat egy 1-től 10-ig tartó skálán lehet értékelni, és az „Average rating” pontszám mutatja meg az értékelések átlagát. Tegyük fel, hogy egy játék átlagos értékelése tíz felhasználó szavazata alapján mondjuk 5.5-ös értéken áll. Ez kijöhet úgy, hogy a tíz felhasználó közül öten 5-ösre értékelik, míg szintén öten pedig 6-osra. Ebben az esetben a szavazatok közel vannak egymáshoz, ami jól látszik a számított szórás alacsony értékén (0.5). De mi történik, ha öt szavazó rá sem bír nézni a játékra és 1-esre értékeli, míg a másik öt remekművet lát benne és 10-est ad? Az átlag ugyanúgy 5.5-ön áll meg, de a szórás magas értéke (4.5) megmutatja, hogy a szavazók közt nagyon nincs egyetértés a játék értékelésével kapcsolatban. Tehát minél nagyobb a szórás értéke, annál nagyobb mértékben térnek el az átlagtól a szavazatok. Az alacsony szórás érték pedig azt jelzi, hogy a szavazók nagy számban osztják a véleményt, hogy mondjuk „igen, ez egy erős hetes játék”.

Ahhoz, hogy érdemi információt tudjunk kinyerni a szórás mutatóból, megfelelő mennyiségű leadott szavazatra van szükség. Ezért úgy döntöttem, hogy csak a BGG rangsor 1000 legmagasabbra értékelt játéka esetében vizsgálom a szórást, mert náluk biztosan megvan elegendő felhasználói szavazat. A BGG TOP 1000 mintájában az átlagos szórás 1.34, és az értékek valahol 1 és 2 között találhatók. Például a remek „Targi” értékelésének szórása 1.09, ami alapján arra következtethetünk, hogy a szavazatok többsége nem esik messze a kalkulált átlagos értékeléstől. Ugyanez a mutató a hasonló átlagos értékeléssel rendelkező „Tapestry – Korkép” esetén viszont már 1.76. Amennyire követtem, a Korkép fogadtatása megosztó volt, talán ez köszön vissza a magasabb szórás értékben. De nézzük, mely játékok rendelkeznek a legkisebb értékelés szórással a BGG TOP 1000-ből a 2020 februári adatok alapján!std_dev_low.jpg

A különversenyt a „Cacao” című családi játék nyerte, őt követi a stratégiai „Automania” és a szintén családi típusú „Bärenpark”. Érdekes, hogy legjobb száz egyetlen játékot sem adott a tíz legkisebb szórású játék listájába. A legmagasabb szórásúak listájában már jónéhány nagy név is feltűnik.std_dev_high.jpg

Olyan klasszikusok teszik itt tiszteletüket, mint a „Poker”, „Go” vagy a „Magic: The Gathering”. A februári adatok szerinti legmagasabb szórású játék („Barrage”) azóta stabilizálta az értékeléseit, és a mai szórása alapján már nem kerülne be a fenti listába.

Vajon mi befolyásolja a szórás értékét? A protest szavazatok, azaz a 10-es és 1-es értékelések mindenképp, melyek hatását csak nagy számú „átlagos” szavazat tudja elsimítani. Szerintem ez történhetett a 2019-es „Barrage” játékkal is, amely meglepően sok 10-es és 1-es szavazattal rendelkezik. Érdekes módon nem találtam értelmezhető kapcsolatot a fontosabb mutatók és a szórás között, így az átlagos értékelés, a leadott szavazatok száma, a kiadás éve, a játék típusa, a kickstarter-es megjelenés és hogy hány felhasználónak van meg nem befolyásolja érdemben a szórás alakulását. Egyedül a komplexitás mutat összefüggést a szórással a BGG TOP 1000 játékai esetében. Az adatok alapján minél komplexebb egy játék, átlagosan annál magasabb szórással számolhatunk. Ezt mutatja a lenti ábra, amely a komplexitás kategóriák szerinti szórás átlagokat ábrázolja.1_std_dev_weight.png

Én azt gondolom, hogy elsősorban olyan szubjektív tényezők befolyásolják egy játék megítélésének egységességét, amelyek a szűkösen rendelkezésre álló adatainkkal jelenleg nehezen mérhetők. Ilyen lehet például a téma és a mechanikák megfelelő harmóniája, a játékélmény vagy az, hogy mennyire tudja megtalálni egy játék a célközönségét. Ettől függetlenül érdekes lehet az egyes játékok szórás adatait megnézni, így zárásként beteszek egy interaktív ábrát, amin az összes BGG TOP 1000 játék megtalálható. Igyekeztem színkódolással segíteni a legismertebb játékok megtalálását, így minél sötétebb színű és nagyobb egy gombóc, annál előrébb található a ranglistán. Vízszintes szaggatott vonallal berajzoltam az átlagos szórás értéket is (1.34). A korábbiakhoz hasonlóan az ábrába kedvetekre belenagyíthattok kijelöléssel vagy a jobb felső sarokban található gombokkal, ha pedig eltévedtetek, egy dupla kattintással vissza tudtok menni a kiinduló állapotba. Jó szemezgetést!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekazadatokkal.blog.hu/api/trackback/id/tr1116098766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása