Játék az adatokkal

Társasjáték trendek elemzése a BGG adatbázisa alapján

A társasjátékozás és 2020 találkozása

2021. március 06. 08:44 - Jatek_az_Adatokkal

Milyen év volt 2020 a társasjátékosok számára? A saját példámból kiindulva nem szokványos, az biztos. A helyzetet tökéletesen illusztrálja, hogy a való élet járványhelyzete miatt egy időre félbe kellett hagynunk a „Pandemic Legacy 1. évadát”. Aki végigtolta, az valószínűleg átérzi a kijelentés súlyát. A személyes partik egyre ritkultak, és számomra menekülőútként az online tér maradt. Igaz, így sok új játékot megismertem és kipróbáltam, de az online élmény nyilván nem helyettesítheti a tényleges társaság adta izgalmat és a játékok kézzelfogható varázsát. Egyedül annak örülök, hogy az amúgy nagyszerű „Twilight Struggle-t” az online térben ismertem meg. Így legalább valamennyire leplezni tudtam a belőlem zsigeri módon előtörő felháborodott kisgyereket, amikor a kockadobálás miatt füstbe mentek a nagyszabású világhódító terveim. 

Vajon a BGG adatai mit mondanak a 2020-as évről? Az eddigi posztok a 2020 februárjában letöltött adatbázis alapján készültek, így időszerű volt az adatok aktualizálása. Ezért február végén ismét udvariasan (és a felhasználói szabályokat betartva) bekopogtam a BGG szerverszobájába, és újra összegyűjtöttem az oldal adatbázisát. Ha hasznát vennéd, itt találod a 2021. február 26-a szerinti adatbázist.

A legfrissebb adatokat vizsgálva egyből találtam valamit, amely remekül jellemzi a 2020-as évet. A BGG felhasználói felvihetik a játékgyűjteményüket az oldalra, és így nyomon lehet követni, hogy mely játékokat birtokolják a legtöbben. Az egy évvel ezelőtti adatokon már megnéztük ezt a mutatót, akkor a „Catan” volt az a játék, amely a legtöbb felhasználónak megvolt. 2020 júliusában viszont váltás történt a trónon ezen a téren, és rendkívül stílusosan a „Pandemic” átvette a vezetést. Én személy szerint örülök ennek, a „Pandemic” kiváló zászlóvivője a modern társasjátékoknak, és szerintem jobb gateway játék, mint a „Catan”. Valamint így azt is elmondhatjuk, hogy a maga módján a társasjátékos közösség is felvette a harcot a járványhelyzettel, és serényen gyűjti az öt egyszínű kártyát a vírusok megfékezéséért!

De vajon milyen hatással voltak a 2020-as év viszontagságai a megjelent játékok számára? Korábban már megnéztük, hogy az elmúlt években folyamatos növekedés volt jellemző ezen a téren, és minden év meghaladta az előzőt az adatbázisban szereplő játékok számát illetően. Vajon kitartott ez a tendencia a viharos 2020-as évben is? 1_bgg_2020_ev.png

A BGG adatbázisa szerint nagyon nem. A február végi állapot szerint a 2020-ban megjelent játékok és kiegészítők száma körülbelül a 2016-os szintre esett vissza: 6319 bejegyzés (játék és kiegészítő) szerepel a tavalyi évre vonatkozóan, míg 2019-ben ez a szám 7181. Figyelemre méltó, hogy ezt megelőzően 2006-ban fordult elő utoljára, hogy az adott év kevesebb bejegyzést adott, mint az azt megelőző. Vajon milyen konkrét okok állhatnak emögött? Én arra tippelnék, hogy sok kiadást és projektet elnapoltak (értsd: áttették 2021-re), hiszen a körülmények egyáltalán nem kedveztek egy társas tevékenységet igénylő termék piacra dobásának. A helyzetet értelemszerűen tovább bonyolították a korlátozások hatására kialakult gyártási és logisztikai nehézségek. Emellett a társasjátékos események is drasztikusan megfogyatkoztak, amelyet csak tetézett, hogy az 1983-as indulása óta először az esseni vásár is elmaradt a megszokott formájában.

Viszont egy valami nem változott tavaly óta: a felhasználók továbbra is átlagosan magasabbra értékelik a friss megjelenéseket, így a 2020-as játékok összesített átlagos értékelése („Average rating”[1], azaz nem a rangsorhoz használt „Geek rating”) a legmagasabb.2_bgg_2020_ev_ertekeles.png

Összevetve a mostani ábrát a tavalyival, a már korábban megfigyelt átlagos értékelés életút is tetten érhető. Eszerint a frissebb játékok magasabb átlagos értékelésről indulva egy csökkenő pályát járnak be. Például a 2020. februári adatok alapján a 2019-es játékok összesített átlagos értékelése 7.40 volt, mely egy évvel később már csak a 7.25-ös értéket érte el.

Végezetül vessünk egy pillantást arra, hogy miként változott a BGG ranglista élmezőnye bő egy év leforgása alatt. Eget rengető átrendeződések nem történtek, a „Homályrév” gond nélkül őrzi első helyét, és kistestvére, az „Oroszlánfalka” is megkezdte hódító útját.3_bgg_top25_1.jpg

Vajon mit hoz 2021 a társasjátékos közösségnek? Jelenleg megtippelni sem tudom. Viszont talán be tudjuk majd fejezni a „Pandemic Legacy 1. évadát", megmentjük a világot és újra rendben lesz minden. Vagy ki tudja, jön a második évad, új kihívásokkal!

 

[1] A korábbiakhoz hasonlóan csak azokat a játékokat vettem figyelembe a számításoknál, amelyek több, mint 100 értékelő szavazatot kaptak.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekazadatokkal.blog.hu/api/trackback/id/tr7516450378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása