Játék az adatokkal

Társasjáték trendek elemzése a BGG adatbázisa alapján

Hogy néz ki a BGG felhasználók gyűjteménye?

2020. április 12. 12:47 - Jatek_az_Adatokkal

Szerintem minden társasjátékokat szerető ember büszke a gyűjteményére. Én például különösen nagy becsben tartom a német nyelvű, de angolra átmatricázott „El Grande” játékomat, még úgy is, hogy az elképesztően nagy doboza feleslegesen sok helyet foglal el a polcon. Szerencsére a BGG felhasználói is felvihetik a játékaik listáját a virtuális térbe, így lehetőségünk van arra, hogy bepillantsunk a felhasználók összesített gyűjteményébe. Vajon mely játékok vannak meg a legtöbb felhasználónak?

A BGG minden játéknál számon tartja, hogy hány felhasználó tekinti magát az adott elem büszke tulajdonosának. Ezt az „owned”, azaz „megvan” mutató méri, és arról ad egy képet, hogy a játék hány felhasználónak van meg. Kezdésnek nézzük meg, hogy a teljes adatbázist vizsgálva hogyan csoportosíthatjuk a játékokat a „megvan” jelölések száma alapján. Ha az összes alapjátékot (92.519 darab) vizsgáljuk, a következő eloszlást kapjuk.1_bgg_owned_kor.png

A BGG-n található játékok nagy többsége kevés felhasználónak van csak meg. A játékok 42,9 százalékánál a „megvan” bejelölések száma az ötöt sem éri el, és a legalább 500 jelölést is csak a játékok 7,3 százaléka tudja felmutatni. 5000 feletti értékkel pedig mindössze a játékok 1 százaléka rendelkezik.  A maximum egyébként 136.603 „megvan” jelölés, tippelj nyugodtan, hogy ez melyik játékhoz tartozik, a poszt végén ott válasz. Az adatbázis ezen a téren mért kiegyensúlyozatlansága jól látszik az átlag (276 jelölés) és a medián (7 jelölés) közti jelentős eltérésen is. Hogy képet kaphassunk a BGG felhasználók által leggyakrabban birtokolt játékok sajátosságairól, a továbbiakban azzal a bűvös 1 százalékkal, azaz 936 alapjátékkal foglalkozom, amelyek átlépték a legalább 5000 darab „megvan” jelölést. Az egyszerűség kedvéért nevezzük őket a gyűjtemények alapdarabjainak. Ha ezen játékok átlagos értékelés és komplexitás mutatóit vizsgáljuk, a teljes adatbázishoz nagyjából hasonló eloszlást kapunk.2_bgg_owned_heatmap.png

Fontos különbség azonban, hogy hőtérkép alapján a gyűjtemények alapdarabjai valamivel magasabb átlagos értékékelés szinten sűrűsödnek, azaz ezt a csoportot jobb átlagos értékeléssel rendelkező játékok alkotják. Ez valahol érthető, hiszen ha egy játék jó értékeléseket kap és emiatt felkapott lesz, az eladási adatai is megugorhatnak. Emellett az is szerepet játszhat a magasabb értékelésekben, hogy ha valaki megtart egy játékot a gyűjteményében és nem adja el mondjuk néhány parti után, akkor nagy valószínűséggel szereti azt és magasra értékeli. A komplexitást tekintve is némi eltérés mutatkozik a teljes adatbázishoz viszonyítva: az alapdarabok közt némileg komplexebb, közepesen nehéz (2-3 közötti értékű) játékok fordulnak elő nagyobb számban.

De nézzük az egyéni helyezéseket és a kiemelkedő teljesítményeket!owned_3.jpg

Az első 10-ben a könnyedebb családi játékok dominálnak, de később minden nagyobb sikerű stratégiai és tematikus játék is előkerül. A BGG adatbázisának győztese ezen a téren a „Catan”, a dobogóra pedig a „Pandemic” és a „Carcassonne” fért még fel. Feltételezhető, hogy a jelenlegi őrült mindennapjaink miatt nemsokára helycsere lesz az élen, és a rendkívül témába vágó „Pandemic” átveszi majd a vezetést. Kiemelendő még néhány játék tündöklése:

  • A 2017-es megjelenésű „Azul” (57.500 jelölés) és „Homályrév” (52.219 jelölés) alig több, mint 2 év alatt beverekedte magát a 30 legtöbb „megvan” jelöléssel rendelkező játék közé.
  • Szintén figyelemre méltó a 2019-es megjelenésű „Fesztáv” teljesítménye, amely a rendelkezésére álló rövid idő alatt 31.964 jelöléssel elérte a 79. helyet a legtöbbet birtokolt játékok listáján.

Tovább haladva vessünk egy pillantást azokra a játékokra, amelyek nagy eséllyel ott lapulnak a gyűjteményekben, de rossz a reputációjuk a BGG-n. Ehhez megnéztem, hogy mely játékoknak a legrosszabb az átlagos értékelése a felső 1%-ban, azaz a legalább 5000 „megvan” jelölést elért játékok csoportjában.owned_2.jpg

Itt két sokak által ismert nagyágyú teszi tiszteletét: az „Élet játéka” és a „Monopoly”.

Végezetül arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a fenti adatok nem a teljes tárasjáték piac eladási eredményeiről adnak képet, hanem csak az igen sajátos véleményalkotási mintákat követő BGG felhasználói közösség által birtokolt és felvállalt játékokról. Például majdnem biztos vagyok benne, hogy a hipermarketek polcairól karácsony környékén levett Monopoly variánsok csak elenyésző számban kerülnek fel a BGG virtuális gyűjteményeibe. De talán jól is van ez így!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekazadatokkal.blog.hu/api/trackback/id/tr1415605618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása